Skip Navigation
 

 
Bądź na bieżąco!
Gazetka - FitFactory
 

Twój email:



 

Ciekawostki

Dlaczego warto ćwiczyć z obciążeniem?

Najlepszy Profesjonalny Fitness Club Gliwice - Aerobik, Step, Pilates, TBC, BPU...

Przeglądając ofertę klubu fitness, często znajdujemy różne rodzaje zajęć grupowych. Każde z nich ma inna nazwę oraz inna strukturę. Jedne z ćwiczeń są prowadzone w spokojnym tempie.  (Pilates, Zdrowy kręgosłup) inne zaś mogą wydawać się skomplikowanie ze względu na zaawansowaną choreografię. Przyglądając się bardziej szczegółowo harmonogramom zajęć klubów, odnajdziemy jeszcze jedną grupę zajęć – ćwiczenia z obciążeniem. Czym różnią się od pozostałych typów ćwiczeń? Jakie płyną z nich korzyści? Na te pytania postaram odpowiedzieć Ci się w tym artykule.

 

Zajęcia z przewagą pracy z obciążeniem są bardzo popularne w dzisiejszych czasach. Często noszą nazwy TBC, Shape Mix, BodyStyling, Step&Shape. Wszystko zależy od rodzaju użytego obciążenia podczas zajęć. I tak mogą to być stepy, hantle, rzepy na nogi, tubingi (specjalne gumy które stanowią obciążenie podczas ich rozciągania), oraz sztangi. Jednak nadal najpopularniejszymi zajęciami z oporem dostępnymi dzisiaj w klubach fitness są jakże popularne zajęcia z hantelkami – TBC.



TBC – z języka angielskiego oznacza - Total Body Conditioning co w wolnym tłumaczeniu możemy przetłumaczyć jako wzmacnianie całego ciała. Chodzi tu głównie o to, iż w strukturze tego typu zajęć nie będziemy pracowali tak jak to ma miejsce np. w zajęciach BPU – tylko nad dolna „połową” ciała – lecz zajmiemy się kompleksowo całym organizmem. Zarówno kończyny górne, brzuch, plecy, jak i kończyny dolne będą pracowały podczas lekcji TBC. Przyrządami, z którymi przyjdzie nam ćwiczyć są popularne hantelki (ciężarki).



Systematyczne wykonywanie ćwiczeń wzmacniających niesie ze sobą wiele pozytywnych aspektów. Ich głównym celem jest poprawa stanu zdrowia, ogólnej sprawności fizycznej i uzyskanie tzw. równowagi mięśniowej – która jest niezbędna aby utrzymać prawidłową sylwetkę. Szczególnie ważne są ćwiczenia wzmacniające dla osób pragnących „zrzucić” zbędne kilogramy i wymodelować sylwetkę. Ćwiczenia te bowiem pomagają w redukcji tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie redukcji wagi ciała. Ponieważ to mięśnie w naszym organizmie są największym odbiorcą energii – jeśli je odpowiednio wzmocnimy poprzez ćwiczenia z oporem – nasz organizm automatycznie będzie tej energii spalał więcej (również wtedy kiedy będziemy już odpoczywać po treningu). Dzięki temu wydajność naszej przemiany materii wzrośnie. Wzrasta nasza siła mięśniowa i wzmacniają się stawy. Ćwiczenia te działają również stabilizująco na ciśnienie krwi. Również niemałe znaczenie ma fakt, iż dzięki elementom cardio podczas zajęć, wzmocni się nasze serce i układ krwionośny. Odniesiemy też szereg korzyści jeśli chodzi o układ kostny. Nasze kości staną się mocniejsze i mniej narażone na urazy dzięki zwiększeniu się ich gęstości – a co za tym idzie zmniejszeniu się ryzyka wystąpienia osteoporozy. Między innymi również dla tego tak ważne jest ćwiczenie z oporem w przypadku osób starszych.
Uprawianie ćwiczeń siłowych ma też istotny walor psychologiczny. Możliwość nadania naszemu ciału wymarzonych kształtów zapewnia nam dobre samopoczucie. Zwiększone podczas ćwiczeń wydzielanie oksytocyny oraz dopaminy, powoduje poprawienie się koncentracji, przezwyciężenie stresu oraz pozytywne nastawienie. Zaznaczyć tutaj również należy, iż odpowiednio dobrane ćwiczenia wzmacniające są również świetną formą rehabilitacji w przypadku kontuzji mięśniowo – stawowych.

 

No dobrze, mamy już świadomość jakie dobroczynne oddziaływanie mają ćwiczenia wzmacniające na nasz organizm ale nadal pojawia się pytanie: z jakim oporem ćwiczyć?

 

Jest to najczęstsze pytanie uczestników zajęć fitness. Rodzi się ono z obawy, iż ćwiczenie z za dużym ciężarem spowoduje znaczny przyrost tkanki mięśniowej - często niepożądane u kobiet. Aby rozwiać wątpliwości tego typu, proszę wziąć pod uwagę, iż na zajęciach fitness nierzadko wykonujemy po 30-100 powtórzeń w różnym tempie na daną grupą mięśniową – czyli chcąc sklasyfikować tego typu wysiłek – sklasyfikujemy go jako wybitnie kształtujący wytrzymałość mięśniową, a nie siłę. Mówiąc prościej, nie grozi nam znaczny przyrost masy mięśniowej – a biorąc pod uwagę to, że pokłady testosteronu u kobiet nie są wysokie, tym bardziej tego typu ryzyko możemy wykluczyć. Kluczowe jest – jeśli zależy nam na szybkich efektach - ćwiczenie z odpowiednio dużym obciążeniem. Przy ćwiczeniu z  hantelkami pod koniec ćwiczeń danej grupy mięśniowej powinniśmy czuć zmęczenie ćwiczonych właśnie mięśni. Nie należy również zapominać o progresji obciążenia. To samo obciążenie które może być wystarczające dla zmęczenia mięśni u początkujących nie będzie wywoływało takiego efektu u średnio-zaawansowancych lub zaawansowanych. Dlatego pamiętajmy, iż gdy tylko poczujemy że możemy z danym obciążeniem pracować bez zbytniego wysilania się – to najwyższy czas aby je zwiększyć.

 

A teraz najważniejsze: Jak ćwiczyć bezpiecznie?



Po pierwsze jeśli nie jesteś 100% pewny swojego stanu zdrowia, coś cię boli, jesteś po jakiejś kontuzji lub coś odnośnie Twojego stanu zdrowia Cię niepokoi - przed rozpoczęciem jakichkolwiek ćwiczeń zasięgnij porady lekarza, który doradzi Ci czy i w jaki sposób powinieneś ćwiczyć. Jeśli wszystko z twoim stanem zdrowia jest w porządku, o twoje bezpieczeństwo podczas zajęć zadba wykwalifikowany instruktor. Pamiętaj, że ćwicząc z każdego rodzaju obciążeniem musisz zwrócić szczególną uwagę na poprawne i techniczne wykonywanie ćwiczeń. Stosuj się do wskazówek instruktora, pamiętaj aby zawsze pracować z oporem świadomie. Zawsze trzymaj napięty brzuch, opuszczone barki i nie zapominaj o oddychaniu. Nigdy nie blokuj kończyn w stawach. Jeśli poczujesz, że potrzebujesz krótkiej przerwy, nie przejmuj się resztą grupy, odpocznij trochę, a jak nabierzesz sił dołącz do grupy. Pamiętaj również, iż każdego rodzaju skakanie z obciążeniem (a tym bardziej ze sztangą) w fitnessie grupowym jest całkowicie  zabronione – a jeśli instruktor od ciebie tego wymaga, lepiej pomyśl o jego zmianie. Tego typu ćwiczenie jest wysoko niebezpieczne i może prowadzić do kontuzji. Jeśli jednak ćwiczysz świadomie pod okiem profesjonalnego instruktora nie masz się o co martwić. Korzyści na Ciebie czekają!

 

Mam nadzieje że po przeczytaniu tego artykułu już nie możesz doczekać się aby przewertować nasz harmonogram zajęć i zapisać się przynajmniej na jedne zajęcia TBC w tygodniu. Na co czekać – w końcu robisz to tylko dla siebie!

 

Jeśli masz jakieś pytania odnośnie tego lub innego rodzaju zajęć pamiętaj, iż zawsze możesz zasięgnąć rady któregokolwiek z naszych instruktorów – nad których profesjonalizmem i ciągłym podnoszeniem kwalifikacji osobiście czuwam. U nas jesteś w dobrych rękach – a bezpieczeństwo zajęć jest dla nas sprawą priorytetową. Serdecznie zapraszamy.

 

Łukasz Choiński
Manager Fitness
 

 
 
« powrót|drukuj